جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    در زمینه فقه / رساله توضیح المسائل- اخلاق / قمار
    قمار

    صفحه 420


    مسئله 166- يكى از گناهانى كه قرآن شريف آن را پليد و نظير شراب‌خوارى مى‏داند، قمار است:

    «انَّما الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ ... رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوه»[1]

    «همانا شراب و قمار، پليدى و از عمل شيطان است پس از آن بپرهيزيد.»

    لذا علاوه بر حرمت، موجب تباهى روح و ضعف اعصاب و افسردگى دل نيز مى‏شود، و بدتر از همۀ اينها موجب تباهى دين و دنياى انسان است، و چنان‌که در احكام قمار نيز گفته شد، قمار بر پنج قسم است:

    اوّل: بازى كردن با آلات مُعِدِّه، يعنى آلاتى كه براى قمار كردن ساخته شده است، همراه با قصد برد و باخت.

    دوّم: بازى كردن با آلات معدّه، بدون قصد برد و باخت.

    سوّم: بازى كردن با آلات غير معدّه، يعنى چيزى كه از آلات قمار نيست، همراه با قصد برد و باخت.

    چهارم: بازى كردن با آلات غير معدّه، بدون قصد برد و باخت.

    پنجم: مسابقاتى كه در اين زمان متداول است نظير تيراندازى، قايق‌رانى، طريقۀ حمله به دشمن يا فرار از او، گرچه با قصد برد و باخت باشد.

    قسم اوّل و دوّم و سوّم حرام است و قسم چهارم گرچه حرام نيست، ولى بسيارى از مفاسد آن اقسام سه‌گانه را دارد و يك مسلمان واقعى عمر خود را صرف این‌گونه كارها نمى‏كند و قسم پنجم، اشكالى ندارد.

    مسئله 167- شخص قمار كننده آنچه را به وسيلۀ قمار به دست مى‏آيد، مالك نمى‏شود، اگرچه بازنده راضى به آن باشد، و بايد به صاحبش رد كند، مگر اينكه صاحب مال به‌عنوان بخشش و مانند آن به او بدهد.

    مسئله 168- ايجاد جلسه براى قمار و نشستن در آن جلسه و ياد دادن قمار و يادگرفتن آن و مانند اينها حرام است، و اگر پولى از اين راه به دست آورد مالك نمى‏شود و بايد به صاحبش رد كند.

    صفحه 421

    مسئله 169- در توبه از قمار چون حقّ‌النّاس است، علاوه بر پشيمانى از آن گناه بزرگ، بايد همانطور كه گفته شد آنچه را به دست آورده به صاحبش رد كند يا صاحب مال او را برئ‌الذّمّه كند، و اگر دسترسى به او ندارد، بايد رجوع به حاكم شرع كند، و اگر قدرت مالى ندارد، بايد تصميم داشته باشد كه هر وقت توانست خود را برئ‌الذّمّه كند.



    [1]. مائده، 90.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365